vrijdag 10 oktober 2014

We houden het stil

Over het algemeen vind ik de Zweden best een gezellig kletserig volkje. Hier op school, in de winkels, bij de sportclub. Er is altijd wel iets te kletsen.

Waar het op meer officiële communicatie aankomt, blijf ik me toch verbazen. Neem nou bijvoorbeeld de aansluiting van ons appartement op het fibernetwerk. Fluitje van een cent denk je. 1 bedrijfje sluit het aan en dan regel je al je telecom behoefte bij je provider. MIS!

Hoe ging het dan wel?

1. Bedrijf 1 stuurde keurige brief met daarin aangekondigd dat ze somewhere tussen 22 en 27 augustus iets in ons appartement kwamen doen. So far, so good dachten wij. En ze verschenen keurig ergens op de 24e. Toen was het wel gedaan met de communicatie van dit bedrijf. Heb er met mijn neus bovenop gestaan om te zien wat ze nou precies deden. Ze hebben de converter op zo'n super onhandige plek opgehangen dat we nu iedere keer als we een (netwerk)kabeltje erin willen doen ons in onmogelijke bochten moeten wringen. Maar goed, de converter was er in ieder geval! En de jongens van het bedrijf zijn zonder verder iets te zeggen weer verdwenen uit ons appartement.

2. Helemaal blij belde ik met onze aanstaande provider Bahnhof (www.bahnhof.se). Kom maar door met dat internet Bahnhof! Wij zijn er klaar voor. Uuuuuh... maar uuuuuuuh.. mevrouw, U bent nog niet te vinden in onze database. Oh? Hoezo niet? Tja, dat wisten ze ook niet. Op zoek dus maar waarom we niet in hun database stonden. Want Bahnhof kon nog niks met ons.

3. Veeeeeeeeele telefoontjes met de verhuurder van ons appartement later en daarbij ook nog wat telefoontjes naar bedrijf 1, kwamen we erachter dat ons adres, incl. converter, ook nog opgenomen moest worden in het stadsnetwerk. Je zou zeggen: er wordt een checklist afgewerkt vanaf het moment dat de converter aangesloten wordt in ons appartement en er is 1 bedrijf dat daar de coördinatie over voert. Nee joh! Zo gaat het niet. Het is een kwestie van óf heeeeeeeeeel lang wachten totdat er iemand 's gaat bellen om te vragen hoe het zit, óf je 23x een slag in de rondte bellen en net zo lang blijven zeuren en uiteindelijk flink kwaad worden en ze in het Engels vertellen dat je hier niet van gediend ben.

4. Dussssss... toen waren we inmiddels na bedrijf 1 en het bedrijf dat ons appartement moest aansluiten op het stadsnetwerk bij de volgende stap aanbeland. Het zou nu zo moeten zijn dat we via een netwerkkabel een van onze laptops aan konden sluiten op de converter en dat we met het openen van een browser dan op de pagina van QMarket zouden komen. Daar zouden we dan kunnen zien welke providers op ons adres iets aanbieden. Je voelt 'm al komen. Wij kregen helemaal niks. Noppes. Zero. Zelfde riedeltje telefoontjes dus weer gedaan en weer een keer kwaad geworden in het Engels. Waren toen 5 weken verder en toen bleek dat bedrijf 1 iets niet helemaal goed had aangesloten.

5. Bedrijf 1 weer terug op de plaats waar het allemaal begon, De werkende converter is toen aangesloten op het stadsnetwerk. De aanvraag om de switch om te zetten zodat de converter ook gezien werd door QMarket is toen gedaan en nog een week verder: ja hoor! We waren zichtbaar in de database van Bahnhof!!!

6. 7 weken nadat we de converter hebben gekregen, 1.573 telefoontjes later en met een hele dot nieuw Zweeds vocabulaire hebben we nu supersnel wifi in ons appartement.

7. Volgende uitdaging is om de televisie aan de gang te krijgen. Voor de kenners, ja is inderdaad IP TV. Ja mevrouw, met een heel makkelijke gebruiksaanwijzing. Wij sturen de setup box naar u op en u heeft de televisie zo aan de praat.

Yep. Dat zouden we inderdaad gekregen hebben. Ware het niet dat Bahnhof is vergeten om een IP adres te configureren!!!!!

We zijn inmiddels overgestapt op communicatie met Bahnhof via Twitter en Facebook en hun klantenservice. Doodeng vinden ze het die social media. Ja uuh mevrouw, uuuuuh... toen u belde zeiden we wel dat we u zouden laten weten hoe het ervoor staat. Maar ja, er is niks gebeurd, dus we dachten we zeggen maar niks. To be continued....................

En ondertussen kijken we films en series via Popcorn. Geweldige uitvinding!

Geen opmerkingen: