zaterdag 3 juni 2017

UPDATED: Oh nee toch!

Twee en half jaar wonen we hier. Op een prima plek met heel mooi uitzicht. Vanuit onze woonkamer kijken we uit over de glooiende weilanden helemaal naar Östersund in de verte.

Maar dat gaat nu veranderen.

Het grasland direct achter ons appartementengebouw gaat bebouwd worden. Nu staat dat grasland al een hele tijd te koop. Een lokale ambitieuze architekt heeft het land een jaar of zes geleden gekocht. Het initiële plan was geloof ik om er 14 villa's neer te zetten. Maar nadat het zo lang duurde om het eerste 'showhuis' verkocht te krijgen, zijn de plannen gedownsized naar 8 villa's. En 1 van die villa's, de eerstvolgende die gebouwd gaat worden, die komt dus precies achter ons appartement. Weg uitzicht. Hallo buren.

Niet dat dit stuk grond nu verkocht is. Niet omdat er nu mensen elders enthousiast plannen aan het maken zijn voor hun nieuwe huis dat in Rödön gebouwd gaat worden. Nee. Alleen omdat de grondeigenaar weer een nieuw showhuis wil, gaat er hier gebouwd worden. In de hoop dat dit showhuis wel binnen 4 jaar verkocht zal worden.

Misschien kan ik me deze move nog wel voorstellen vanuit de gedachte van de grondeigenaar. Maar als je bedenkt dat er nog 6 andere stukken grond op het grasland achter ons appartement te koop liggen, dan vraag ik me af waarom hij nou precies achter ons huis wil gaan bouwen nu. Bij geen van de andere stukken grond komt de nieuwe villa zo dicht op andere bebouwing.

Om nog maar te zwijgen over hoe de bouwplannen bekend gemaakt zijn. Natuurlijk, het is zijn grond en hij mag er mee doen wat hij wil. Nou ja, binnen de grenzen van redelijkheid. Maar in zo'n kleine gemeenschap als deze zou je toch denken dat je als bouwer dan in ieder geval de direct omwonenden even op de hoogte brengt van wat er staat te gebeuren. Even een briefje, kost amper moeite en is wel zo netjes. Nu zijn we er achter gekomen doordat we een vage brief van onze verhuurder kregen waarin stond of we alsjeblieft onze caravan wilde weghalen omdat de bouwmachines veel ruimte nodig hebben. Say what? Caravan? Bouwmachines?

Natuurlijk heb ik direct contact opgenomen met onze verhuurder. Maar confrontatie, of liever communicatie staat niet heel hoog op de prioriteitenlijst bij onze contactpersoon daar. Toen maar een berichtje naar de architekt. En van hem kreeg ik gisteravond het bericht dat ze inderdaad gaan bouwen.

En of ik nog vrienden heb die hier willen komen wonen.

Dus, zijn er enthousiastelingen die naar Rödön willen verhuizen? Naar een pretentieus huis met een kleine schaduwrijke tuin en een appartementengebouw vlak achter je?

UPDATE:
Marco had het goeie idee om eens te kijken wie er in Krokoms kommun verantwoordelijk is voor het uitgeven van bouwvergunningen. En hoe het zit met Rödön, wat voor visie hebben ze in de kommun voor plattelandsdorpjes als Rödön? Eergisteren heb ik een lange mail geschreven naar de chef van de afdeling die zich hiermee bezig houdt. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik vrijwel per ommegaande een mail van haar waarin ze aangaf dat ze mijn mail in goede orde had ontvangen en dat ze de zaak gaat onderzoeken. Ik ben benieuwd! To be continued....

Geen opmerkingen: