zaterdag 2 september 2017

Wennen!

Mijn eerste weekend na een week diep in de krochten van de kommune. Mijn eerste indruk? Mmmh.. wat zal ik zeggen. Er werken veel mensen bij de kommune, er zijn een hele hoop regels en voorwaarden en instructies en het lijkt een heel aardige groep mensen waarmee ik werk.

Ik heb al aardig wat eerste keren op een nieuwe werkplek gehad. Bij Telfort, bij KPN, bij mijn Engelse tutoring jobs, binnen de modersmålsenhet. En toch was ik maandag best weer een beetje zenuwachtig over hoe alles zou gaan. Met mij zijn nog 2 andere nieuwe mensen gestart. Maakte meteen dat ik een verwantschap voelde met hen.

We werden met alle égards ontvangen. Na de eerste informatie en de standaard Zweedse fika koffie, hebben we ook een guided tour door het raadhuis gekregen. En believe me, je kunt er met gemak verdwalen! Ik althans wel. Achter het raadhuis heeft men destijds nog een heel stuk aangebouwd voor een overdosis aan kommunafdelingen en als je daar rondloopt dan raak je echt de draad kwijt. Zeker omdat het nu voor het overgrote deel leegstaat. Het idee is dat het aangebouwde stuk helemaal vernieuwd gaat worden. Het kundcenter waar ik nu werk, zit als een van de weinige afdelingen nog steeds hier. Hoe en wanneer er eerst gesloopt en dan gebouwd gaat worden, is nog niet duidelijk.

De rest van de dagen hebben de newbies, wij dus, doorgebracht met meeluisteren met de verschillende groepen. In het kundcenter heb je 4 verschillende svarsgrupper, antwoordgroepen. Het nummer van de svarsgrupp is gerelateerd aan de keuze die je maakt in het telefoonmenu. Logisch niewaar? Nummer 1 is voor ziekenhuis en gezondheidszorg, 2 is voor onderwijs en kinderopvang, 3 is voor bouw-, straat- en recycle gerelateerde gedoetjes en 4 is voor cultuur en vrije tijd. En dan kan je ook nog gewoon blijven hangen (aan de telefoon dus) zonder een keuze te maken en dan kom je bij de eerst beschikbare kommunvägledare. Als het introprogram klaar is, dan ga ik meedraaien in groep 1. Deze week heb ik bij alle andere groepen meegeluisterd om te horen wat voor vragen zij krijgen en ik heb een dag bij de receptie meegelopen. Ondanks dat het gebouw achter het raadhuis bijna leeg is, komen er nog heel wat mensen langs. Óf om met een van de kommunvägledare te praten, over vaderschapsverklaring, aanvragen economische bijstand etc. Óf om in een van de vergaderzalen belangrijk te vergaderen.

Vrijdag hebben we doorgebracht met een theorieklas over hoe de organisatie met alle afdelingen en onderafdelingen in elkaar zit. En 's middags met het inrichten van onze respectievelijke werkplekken. Komende week hebben we weer een aantal theorieklassen. Onder andere over kommunwetenswaardigheden, wordt gegeven door de kommunjurist. Ben benieuwd. En geloof dat we ook nog iets over geweld en brand gaan horen. En voor de rest meeluisteren, maar dit keer in onze 'eigen' groep: groep 1.

Ik heb inmiddels ook al aardig wat informatie gevonden op de pc. Handleidingen, checklists, noem maar op. Er is een hoop gedocumenteerd. Heel handig. Zou mooi zijn als je al die informatie via een flashdrive gewoon in je hoofd kon pluggen, maar er is me deze week meer dan eens verzekerd dat ik mezelf de tijd moet gunnen om het te leren. Al doende leert men.

Eigenlijk kan ik niet wachten tot we gewoon echt aan de slag mogen in onze eigen groep. Tuurlijk, het meeluisteren is leuk, interessant en nuttig. Maar het meest leer ik toch altijd van het gewoon zelf kunnen doen. En yep, het zelf fouten maken. Al doende leert men.

Het is een heel gemêleerde groep die er werkt. Leeftijden variëren van begin twintig tot half 50 en het merendeel is vrouw.

Een week is het pas dat ik er werk. Nou ja, wérk. Het voelt niet echt alsof ik gewerkt heb deze week. Vooral veel informatie tot me nemen. En let me tell you dat ik best blij was dat het weekend was. Want ik vond het best intensief. Leuk en intensief. En heel erg wennen om van 8-17 binnen te zijn. Nou ja, soms ben je wel even buiten. Voor de lunchpauze bijvoorbeeld. En voor die keer dat ik de leen elektrische fiets van de kommun mocht uitproberen. Maar voor de rest is het vooral veel binnen zijn. Is een tijd geleden dat ik zulke dagen maakte.

De kop is eraf! Ik ben weer aan een nieuw avontuur begonnen.

Geen opmerkingen: