zondag 17 september 2017

Help!!!

Morgen begin ik aan mijn 4e week als ambtenaar van Östersunds kommun. Een ambtenaar (ambtenares? ambtenarin?) die duchtig ingewerkt wordt, kan ik wel zeggen!

Voordat vrijdag het weekend begon, zaten we met een groep van 8 in een vergaderzaal. Met Anders de brandman. Anders had 4 van zijn vrienden meegenomen. Of vriendinnen. Was niet te zien of ze hij of zij waren omdat ze geen onderlijf hadden. Passend in deze tijd had Anders 4 gender-neutrale vrienden meegenomen om ons HLR te leren.

De EHBO kenners onder jullie weten direct waar ik het over heb. Voordat ik de vergaderzaal binnen ging, moest ik het echter nog even googelen. Mijn EHBO kennis strekt zich zo ongeveer tot waar de pleisters zich bevinden. Maar goed, Anders ging ons dus Hart en Long Redding leren. Voor alle anderen was het een herhaling want ik begreep dat het gebruikelijk is dat men het hier op school leert. Klinkt als een heel zinnige zaak! Maar voor mij was alles nieuw.

Na een informatieve presentatie met praktijktverhalen van de brandman was het tijd om te gaan oefenen. Aangezien ons vergaderzaaltje te klein was, verhuisden we met 3 van de gender-neutrale vrienden naar de gang voor het oefenen. Hilariteit alom natuurlijk. 5 meiden met 3 poppen. Op vrijdagmiddag. In de vergaderzaal gingen de 2 heren van de groep aan de gang met een van de poppen en het HLR apparaat. Nadat zij klaar waren mochten wij ook allemaal een keer proberen.

Is heel wat anders dan hoe je de telefoon aan moet nemen. Heel wat anders dan hoe je wat in welke systemen op moet zoeken of moet noteren. Maar ik denk dat ik dit wel het meest zinnige onderdeel van mijn introductie tot nu toe heb gevonden. Niet dat ik nu als eerste naar een in elkaar gezakt iemand toe zal spurten denk ik.

Alhoewel, misschien ook wel. Nu weet ik én hoe het HLR werkt én waar de pleisters liggen.

Geen opmerkingen: