woensdag 13 september 2017

Een dag met een kleedje. En fika.

Heeeeeel veel fika!

Ik geniet nog steeds van mijn never-before-experienced uitgebreide introductieperiode bij de kommun. Vandaag stond een introductiedag bij de Sociale Dienst op het programma. Een introductiedag voor alle nieuwe medewerkers en stagiaires die in de afgelopen maanden bij Östersunds kommun zijn begonnen. 

Samen met 3 collega's van het Kundcenter meldden we ons keurig 10 minuten voor de aangegeven starttijd bij de receptie. Met minder dan 3 minuten te gaan, werden we door een haastige meneer opgehaald en naar een grote vergaderzaal 3 gangen verderop gebracht. Wij hadden verder helemaal geen mensen gezien in de receptie, toch zat die grote donkere vergaderzaal al vol met zeker 40 andere mensen. 

Afijn. 

Nadat de techniek op gang gezwengeld was, vertelde de organisator van de dag het schema. Krap een half uur na aanvangstijd van de dag stond de eerste fika pauze al gepland! En niet even snel een kopje thee of koffie halen. Nee. 20 minuten lang had men de tijd om zelf een sandwich te bouwen. 

Om 10 uur weer verder, met 2 boeiende presentaties. De respectievelijke chefs van verschillende afdelingen legden uit hoe hun afdelingen in elkaar steken, wat ze precies doen en wat de prognoses zijn voor het komende jaar. Maar toen ik zo stil zat te luisteren, vond ik het best fris. Niet alleen ik vond dat, meerdere mensen zaten wat rond te schuifelen op hun stoel. Totdat ik er eentje zag op staan om een plaid te pakken. Yep! Een plaid! In de vergaderzaal lagen her en der plaids over stoelen. Economisch verantwoord in ieder geval. Verwarming hoeft niet, we leggen gewoon een paar kleedjes neer. Dan redden ze zich ook wel. Heb ik in Nederland nog nooit meegemaakt, met een kleedje over mijn knieën naar een presentatie luisteren. 

De lunch was uitstekend verzorgd. Kunstige aardappelsalade, kipspiesjes, groene asperges in bacon met iets kazerigs er tussen, kunstig gekruid koud vlees, tapenade, verschillende soorten luxe kaas, lekker bruin stokbrood, druiven en bananen. En dan heb ik vast nog wel iets gemist. Niks geen geknoei met plastic bordjes of zo. Nope. Gewoon servies en vork en mes. En als je klaar bent, dan ruim je het zelf op: afval in de daar voor bestemde recyclebak en je bord en bestek in de afwasmachine. Ik keek mijn ogen uit! Heb ik bij Telfort nooit zo gezien. 

Vanmiddag hadden we ook nog 2 presentaties. Maar niet achter elkaar natuurlijk. Weer ruim 20 minuten Fika. Met een hoofdletter. En snoepjes. 

Ik heb een hele hoop informatie gekregen vandaag. Zowel over de sociale dienst, als over hoe zulke dagen in de Jämtse ambtenarensfeer verlopen. Het avontuur van onze verhuizing is nog lang niet over. Soms voelt het alsof het nog maar net begonnen is! 


Geen opmerkingen: