zaterdag 2 december 2017

Wat zal ik zeggen

Het is inmiddels ruim 3 maanden geleden dat ik begonnen ben in mijn baan bij Östersunds kommun. Drie volle maanden met wennen aan het werk, aan de collega's (en zij aan mij I guess) en aan de omgeving. Het is een hele mond vol:  ik werk als kommunvägledare bij Östersunds kommun. Een naam die de lading wel dekt want op heel veel verschillende manieren wijzen we bij het Kundcenter mensen de weg.

In mijn (beperkte) ervaring is het niet een job die je binnen een paar weken in de vingers hebt. Tuurlijk, ik weet nu hoe ik de telefoon op moet nemen. Believe me, voor een non-kundcenter person als ik ben, was dat best even wennen: welke knopjes gebruik je wanneer en op welke van de 3 computerschermen wil je welke systemen alvast klaar hebben staan. In het Kundcenter zijn in totaal 4 expert antwoord groepen. Afhankelijk van op welke knop je drukt wanneer je naar het Kundcenter belt, kom je bij de respectievelijke antwoord groep terecht. Of bij Ej Val - geen keus. Dan kom je bij de eerst beschikbare kommunvägledare terecht.

Ik werk in de antwoord groep die zich bezig houdt met vragen over sociale steun en zorg en let me tell you dat het een heel breed gebied is. Van hoe zit het met de schoonmaker die vandaag mijn ramen zou komen poetsen tot mensen die hulp zoeken omdat ze ongerust zijn over iemand, mensen die bellen omdat ze het economisch niet rond krijgen en financiële steun van de kommun willen aanvragen en familieleden die hulp zoeken voor hun ouders. En dan nog een massa vragen daar omheen. En dat kan dan zowel via de telefoon, maar ook via een real life visit want het Kundcenter is elke dag open van 8 uur 's morgens tot 5 uur 's middags. Dus kan zomaar zijn dat er een rij mensen bij de receptie staat die een voor een (sommigen in hun beste Zweeds) uit proberen te leggen dat ze een onderkomen zoeken of hulp nodig hebben met de financiën of dat ze een bezoek willen plannen bij de sociale dienst. Of nog iets heel anders. En dan heb ik het alleen nog maar over de avonturen die ik beleef als ik voor mijn 'eigen' antwoord groep werk.

Soms moet je ook invallen voor de andere antwoord groepen, omdat ze vergadering hebben of op planeringsdag zijn. En dan is ieder telefoontje of bezoek helemaal een avontuur. Behalve onze antwoord groep zijn er nog 3 andere groepen: cultuur en vrije tijd, alles met school en alles met straten/bouwgebeuren en de rest.

Je treft blije mensen, boze mensen, paniekerige mensen, verdrietige mensen, gezellige mensen, dankbare mensen, kort-af doenerige mensen en mensen die het bellen naar het Kundcenter slechts zien als een onnodige stap op weg naar hun doel.

Ik tref het met mijn collega's.

En de rest? Wat zal ik zeggen...... een avontuur.

Geen opmerkingen: