Mijn eerste week als modersmålspedagog zit erop. Had me van tevoren niet gerealiseerd hoe afwisselend 'afwisselend' is, in deze job.
Meestal begin ik de dag met een uurtje buiten spelen met ukkies in de leeftijd van 2-5. Via aardrijkskunde voor 11-jarigen, rol ik dan zo de wiskunde klas voor 15-jarigen binnen, daarna door naar hemkunskap (soort van economie) en als afsluiter nog Engelse les voor een pientere spring-in-het-veld van nog geen 6.
Op andere dagen bouw ik eerst Lego torens met een lief meisje van net 1. Zorg dat ze niet onder de voet gelopen wordt door de andere rauwdouwers die politie en boefje spelen. Daarna nemen we het nieuws van de week door met de klas waar 'mijn' 11-jarige student in zit. En vervolgens breng ik de rest van de tijd door in de voorbereidingsklas met 'mijn' 15-jarige student.
De voorbereidingsklas is een avontuur op zich. Men is op deze school hiermee net dit jaar begonnen. In deze klas tref je mensen uit Syrië, Afghanistan, Eritrea, Uganda en ik heb vast nog wel een buitenplaats gemist. Deze kids zijn hier een korte of iets langere periode maar hun Zweeds en/of hun schoolniveau is nog niet van dien aard dat ze in een gewone klas mee kunnen komen. Alle uren die ze niet in een gewone klas mee kunnen doen, zijn ze in de voorbereidingsklas.
Met de dedicated leraren voor deze klas wordt onder andere gewerkt aan het verbeteren van het Zweeds en aan het bijspijkeren om te zorgen dat ze straks in een gewone klas mee kunnen.
Behalve dat wordt er ook veel verteld over typisch Zweedse dingen, cultuur dingetjes. Komende week gaat de hele groep bijvoorbeeld naar de Wereldbeker biathlon hier in de stad. Voor de meeste was het een paar weken geleden voor het eerst in hun leven dat ze sneeuw zagen. Laat staan dat ze enig idee hebben wat biathlon is. Overigens is het fika concept al wel helemaal doorgedrongen tot de meeste kids. Om de haverklap vragen ze wanneer er gefikaat kan worden.
Mijn 15-jarige student is een pientere knul die heel graag wil. Hij neemt een goede schoolachtergrond mee uit zijn land van oorsprong en hij volgt al een heel aantal lessen in zijn gewone klas, ondanks dat hij hier pas 3 maanden is! Deze week hebben we ook samen wiskunde gedaan. Nou is wiskunde nooit een van mijn favoriete onderwerpen op school geweest, maar ik ga het nu zowaar nog leuk vinden! Volgende week is het volgens het Zweedse curriculum tijd voor de eerste mondelinge nationale proef voor wiskunde, dus ik val met mijn neus in de boter. Die gaan we samen doen, in het Engels... y=x+Ik BenBenieuwd!
De werkeenheid die de modersmålspedagoger uitzendt, is een hecht gezelschap. Ik heb deze week zoveel nieuwe mensen ontmoet van over de hele wereld en vrijwel iedereen staat klaar om je te helpen. Het voelt goed om in deze job aan de gang te zijn. Tuurlijk is het best even zoeken naar wat de beste manier is om iedere kind het beste te ondersteunen, maar dat maakt het ook juist leuk.
Nope. Ik mis de hemtjänst geen seconde!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten