zondag 17 juli 2016

Hoppis naar de Loppis!

Voor alles is een eerste keer. Of althans... voor veel is een eerste keer en vandaag was mijn eerste keer als verkoper op een heuse Zweedse loppis

Vriendin A, die net met de familie verhuisd is naar hun nieuw gebouwde huis, had de afgelopen weken grote opruiming gehouden. Kinderkleren die inmiddels veel te klein geworden waren, speelgoed waar niet meer mee gespeeld werd en andersoortig spul wat al jaren niet gebruikt was: alles stond in hun nieuw gebouwde garage klaar om verkocht te worden. Nu hadden we voordat we hierheen verhuisden al grote opruim gehouden, maar in 2 jaar hier verzamel je zo toch best weer aardig wat spullen. Speelgoed waar Mik inmiddels veel te groot voor is, kinderkleren die dan weer veel te klein zijn en wat ander gerommel. Kortom: op naar de loppis met een paar tassen vol! 

In de zomertijd schieten de loppissen hier als paddestoelen uit de grond. Er zijn in Östersund geloof ik ook permanente loppissen, maar er zijn nog veel meer loppissen her en der en overal in het land waar men allemaal niet-meer-nodige dingen verkoopt. 

Een buurman van A vond het een geslaagd idee om van zijn spul af te komen, dus die kwam 5 minuten voor tijd ook met een kar vol 'spul' aanrijden. Al met al hadden we het reuze gezellig met ons 3. Al is het best lastig om te bepalen wat je nou voor welk item vraagt. Je wilt niet overvragen, maar ik wilde het ook zeker niet te goedkoop de deur uit doen. Buurman had een massa kleine autootjes en ander klein spul voor 1 kroon per stuk. Hij was gewoon blij dat ie ervan af was. Maar dat vond ik toch te gortig. Vanaf 10 kroon tot 100 kroon waren er prima dingen te vinden en heb ik gelukkig ook een heel aantal dingen verkocht. Het overschot gaat denk ik naar de winkel van het Rode Kruis hier in Krokom. 

Overigens is zo'n loppis wel een bloedserieus gebeuren hier. Kostelijk om te zien hoe de ervaren loppis-ganger gedecideerd op de waren afloopt, minstens een kwartier rond drentelt en ook het onderste van iedere stapel wil zien. En als er dan wat gekocht wordt, dan moet er het liefst geswisht worden. Als je swisht, dan stuur je via je mobiele nummer geld naar het mobiele nummer (met daaraan gekoppeld bank ID) van de verkoper. En liefst natuurlijk ook nog fika erbij. 

Ik heb lol gehad vandaag. We boften met het weer, we zijn een aantal van die sta-in-de-weg dingen kwijt en al is het niet veel, toch weer lekker wat extra verdiend! 

Maar om nou te zeggen dat ik dit volgend weekend weer ga doen. Naaaaaaaaaah, zo verzweedst ben ik nou ook weer niet. 


Geen opmerkingen: