zondag 6 november 2016

De boosheid voorbij... of toch niet

Hoeveel tijd zou ik al besteed hebben aan de Belastingdienst sinds we verhuisd zijn naar Zweden? Volgens mij loopt dat inmiddels wel tegen de tientallen uren.... 

En vandaag heb ik er nog maar weer eens 2 uur aan toegevoegd. Niet uit vrije wil, maar omdat ik kwaad ben en omdat ze het écht fout hebben gedaan. Alweer. 

We zijn met de Kinderopvangtoeslagen misère inmiddels aangeland in 2012. Ondanks dat onze onvolprezen kinderopvang destijds alles regelde, moet er toch ineens weer van alles terugbetaald worden. Vreemd maar ok. Dan staat er in de brief dat je een overzicht krijgt van wat er dan terug betaald moet worden. So far, so good denk je. 

En dan komt er nooit een brief. Tot vorige week. Een aanmaning. En een paar dagen daarna notabene een dwangbevel! Heb toen meteen gebeld. Geen idee wat ze met een dwangbevel kunnen als je in Zweden woont, maar ik wilde het risico niet nemen. Kreeg ene meneer Lensen aan de lijn die duidelijk al meer dan genoeg had van al die onverlaten die het waagden om hem te bellen. En was waarschijnlijk net te laat geweest om zich in te schrijven voor de premie om weg te gaan bij de Belastingdienst... 

Anyway, meneer Lensen. Hij had nog net de beleefdheid om mijn BSN nummer aan te horen. Daarna kwakte hij me te pas en te onpas in de wacht. Dacht de eerste paar keer dat de verbinding verbroken was, maar nee. Na een minuut of 10 raakte ik aan zijn ritme gewend. Niet aan zijn toon trouwens. Dat ik schijnbaar een aantal brieven niet gehad had, daar praatte meneer Lensen gevoegelijk overheen. En nou ik moest toch wel heel dankbaar zijn dat hij de moeite had genomen om een bericht te sturen naar een landelijk incasso gebeuren met de nederige vraag of ze misschien van het dwangbevel af wilden zien. Tsh! Dat hele dwangbevel had er nooit moeten komen! Als ze gewoon de brieven en het overzicht wat er betaald had moeten worden op tijd en naar het juiste adres hadden verstuurd (of überhaupt verstuurd!!!) dan was het allang geregeld. 

Maar nee. Het is de Belastingdienst. En wee degene die zegt dat ze het niet leuker kunnen maken. Ik ben ze zo spuug- en spuugzat!

En nu ga ik mijn zoveelste klacht naar ze posten. Want emails ontvangen? Nee joh, we hebben het liever op papier, dat schuift namelijk zo lekker naar iemand anders zijn bureau. 

Geen opmerkingen: