donderdag 23 februari 2017

1 van de 75.000

Meer dan 75.000 Nederlanders die in het buitenland wonen hebben zich geregistreerd voor de komende Tweede Kamerverkiezingen: van Togo tot Trinidad, van Japan tot Jamaica, van Zambia tot Zweden.

Al die mensen (en wij dus ook) hebben online 4 pagina's info ingevuld, geprint, ondertekend, gescand, paspoortkopie erbij en daarna alles in een email naar Den Haag gestuurd. Als het allemaal goedgekeurd werd, dan kreeg je binnen 2 weken een mail terug: de inwilliging van het registratieverzoek voor de Tweede Kamerverkiezing. Al zei men op voorhand dat het allemaal zo makkelijk is, dat kiezen vanuit het buitenland, ik weet het zo net nog niet!

Wij hebben aangegeven dat we per brief willen stemmen. Dan krijgen we het stembiljet ook per reguliere post opgestuurd. In de email die we hebben gekregen, staat verrassend genoeg vermeld dat we zélf het stembiljet moeten invullen. Daarna moeten we het stembiljet in een aparte witte envelop doen, dan het briefstembewijs erbij in de grote geadresseerde retourenvelop en dan hup op de post.  

Nou ben ik nog een beetje in het ongewisse over dat briefstembewijs. Krijgen we dat nog? Is dat een aparte envelop die we nog moeten ontvangen? En ik ben ook heel benieuwd wanneer we het stembiljet krijgen. Want alles, inclusief het geheimzinnige briefstembewijs, moet uiterlijk 15 maart om 15.00 uur geloof ik binnen zijn in Den Haag. Dan boffen we nog met de redelijk betrouwbare Zweedse post, als het meezit gaat het best snel met een brief van Zweden naar Nederland. Denk dat een brief vanuit Togo of Japan er iets langer over doet. 

Dus, dan is het maar te hopen dat al die 60.000 Nederlanders die graag willen stemmen het stembiljet op tijd ontvangen. Zo op tijd dat er ook nog tijd is om het stembiljet - voor de deadline verstreken is - terug te sturen. 

Ik moet gaan nu... mijn kamergotchi roept.

Geen opmerkingen: