donderdag 28 januari 2016

Ik snap het niet

Ik ben nu ruim 2 maanden aan de gang in die job met de ingewikkelde naam.

Ik weet mijn weg in de diverse scholen waar ik kom. Ik ken inmiddels de schema's van mijn leerlingen en ken ook bijna al hun klasgenoten. En toch zijn er bijna iedere week nog dingen waar ik me over verbaas.

De oudste leerling waar ik mee werk zit nu in het 9e jaar. Hij is hier pas een maand of 5 dus is het al super knap dat hij zich zo goed kan handhaven in de klas. Een pientere jongen die super graag wil leren en grootse plannen heeft voor de toekomst. Ergens in de eerste weken van dit schooljaar was bedacht dat het een goed idee zou zijn als hij het 9e jaar twee keer zou doen. Dan kon alles goed bezinken en kon hij goed aan zijn Zweeds werken. Vlak voor de kerstvakantie kwamen de eerste cijfers van dit jaar en daar zag je dat hij voor de meeste vakken heel goede cijfers haalt, de beste van zijn klas in bijna alle vakken.

Een paar weken geleden vroeg ik hem of het hem leuk zou lijken om nog een jaar op deze school te zitten. Tja, uuhm, nou nee. Niet echt eigenlijk. Hij wil door. Toen ben ik eens rond gaan vragen hoe dat dan zit als je naar het gymnasium gaat (de eerstvolgende stap na jaar 9). Oeh, ja, nou, dan moet er online een keuze gemaakt worden in een ingewikkeld systeem waar je een inlog en password voor nodig hebt. En eigenlijk moet je dan ook maar meteen een 2e en 3e keus opgeven van gymnasium programma want als je dan niet toegelaten wordt tot je eerste programma, dan heb je altijd nog een fall back. Oh ja, en de deadline is 31 januari. Dat hoorden we dus gisteren.

Ik snap niet wat de rol van een mentor is hier. Ik zou zeggen dat die toch vinger aan de pols houdt met zo'n jongen. Je wilt toch weten hoe het met hem gaat in de klas. Je praat dan toch met zijn andere leraren, kijkt naar zijn cijfers en dan trek je toch zelf al de conclusie dat het zonde zou zijn dat die jongen hier nog een jaar op school zou doorbrengen?

Anyway, gistermiddag hebben hij en ik bij de studiecoördinator alle info gekregen over de mogelijke programma's, vanmorgen hebben we samen alle alternatieven nog een keer doorgenomen en met een lijst met drie programma's die hij interessant vindt, is hij vanmiddag naar de studiecoördinator gegaan.

Toch zal ik hem wel missen als hij volgend jaar naar het gymnasium gaat.

Geen opmerkingen: