dinsdag 23 augustus 2016

So this is it

Het is weer begonnen. Het gewone werkende leven. Na een heerlijke (werk)vakantie van ruim 10 weken, is het nu weer modersmål wat de klok slaat.

Zowel Marco als ikzelf werken ook dit schooljaar weer als modersmålpedagoger. Als wát?? Een modersmålspedagog werkt als spraakleraar en/of studiesteun met leerlingen die een andere moedertaal dan het Zweeds hebben. Marco werkt in Krokoms kommun met Nederlandse leerlingen en ik werk in Östersunds kommun in ieder geval met Engelstalige leerlingen en wellicht ook nog met Nederlandse kinderen. Dat laatste weet ik morgen pas, dan krijg ik namelijk pas de lijst met leerlingen die ik dit jaar zal hebben.

We zijn allebei met 2 studiedagen begonnen. Marco met 20 collega's en ik met zo'n 120 collega's. In Östersund hebben we het deze 2 dagen gehad over geweld en bedreiging, over extremisme in diverse varianten en over hoe om te gaan met bedreiging en discriminatie op de werkvloer. Een opwekkend begin van het schooljaar, dat dacht ik ook. De chef legde uit dat ze hiervoor gekozen hebben omdat er vorig jaar zoveel onrust was tijdens het schooljaar: leerkrachten aangevallen door leerlingen op een school in het zuiden van Zweden, onrust in asielzoekerscentra, überhaupt onrust overal met groeiend extremisme. Kortom, het leek een zinnig idee om hiermee het schooljaar te openen.

Vandaag hebben we een presentatie gekregen van een aardige meneer van de kommun die als veiligheidschef werkt. Wat is extremisme, welke varianten bestaan er en wat moeten we doen als we denken dat een leerling radicaliseert. Daarna kwam de politiechef om te vertellen wat de 'gewelds'-trend is in Jämtland. Begin van dit jaar was Östersund natuurlijk wereldnieuws. Het was interessant om te horen hoe de politie - met een beperkte bezetting - dit geweld aanpakt. En gelukkig blijkt de aanpak effect te hebben! Daarnaast vertelde hij ook over wat de trend is met betrekking tot drugsgebruik op scholen en over de drugshandel in de provincie. Niet een van de meer opwekkende onderwerpen, maar daarom niet minder boeiend. Overigens denk ik niet dat ik als modersmålspedagog hier heel veel mee te maken zal hebben. Ik ben vaak maar 1 uurtje per week op een bepaalde school en geef dan max 5 leerlingen in een aparte ruimte les.

Op Marco's studiedag ging het voornamelijk over integratie en hoe belangrijk goede communicatie ook daarbij is.

Morgen komt de Engelse afdeling van de modersmålsenhet dan eindelijk te weten welke leerlingen een ieder krijgt. Schijnt dat er een gebrek is aan capaciteit en dat ze nu toch een dekkend schema in elkaar willen klussen. Ben benieuwd.

En yep, natuurlijk waren er weer meer dan ettelijke fikapauzes en is in iedere presentatie die gehouden is, benadrukt dat er natuurlijk 1 of meer blanketten (formulieren) zijn om diverse gevallen op aan te melden. We zijn wel in Zweden natuurlijk....

Geen opmerkingen: