vrijdag 15 april 2016

Logisch toch?

Weer een wonderlijke ontdekking in de magische wereld van modersmålundervisning. 

De tijd schijnt nu aangebroken om rapporten te schrijven. Of anders op zijn minst een papiertje met wat rubrieken in te vullen. Een rapport over hoe de respectievelijke leerlingen hun modersmål beheersen. So far so good. Zelfs nog wel enigszins logisch ook. 

Maar nu komt het:
Er is een strikte richtlijn waarlangs deze rapporten geschreven dienen te worden. En de richtlijn voor het beoordelen van de vaardigheden in modersmål is precies dezelfde als de richtlijn voor het beoordelen van het beheersen van het Zweeds. Tuurlijk. 
Dus mijn leerlingen (en alle andere modersmålsleerlingen) hebben 1 uurtje modersmål per week en minimaal 10 uur Zweeds. Ze spelen met Zweedse kinderen en ze horen de hele dag Zweeds om zich heen. En dan wordt het rapport over het beheersen van de modersmål geschreven op basis van dat ene uurtje per week. In dat ene uurtje zouden we precies hetzelfde moeten behandelen als in die minimaal 10 uur Zweeds per week: cultuurgeschiedenis, proza, literatuur om maar wat te noemen. Mij ontgaat de logica van deze beoordelingsrichtlijn volledig. Hoe kan je in vredesnaam voor elkaar krijgen dat je in 1 uur per week zowel grammatica, spelling, spreekvaardigheid, cultuurgeschiedenis, proza en literatuur behandelt. 

Daarbij is het ook vaak zo dat je een heel aantal leerlingen van verschillende jaren in 1 groep hebt, voor dus dat ene uurtje per week. Praktisch gezien is het - voor mij in ieder geval - onmogelijk om voor de 6 leerlingen van verschillende klassen die ik in 1 groep heb, een eigen leerprogramma uit te dokteren met al deze onderdelen waarbij ik ze optimaal kan ondersteunen. 

En nu zijn we dus toch verordonneert door de baas om voor alle leerlingen een beoordeling of een rapport te schrijven. Afhankelijk van in welk jaar ze zitten, is het een betyg of een beoordeling. Overigens is er met die beoordeling ook nog iets vreemds. We moeten ze nu allemaal schrijven, maar ze worden pas in het volgend schooljaar in de herfst bij het eerste utvecklingssamtal besproken met de ouders. Sure! Logisch toch? 

Ik denk dat we vanmiddag met Mik maar vast aan de ridderromans beginnen. Of anders de middelnederlandse mystiek. 

Geen opmerkingen: